Zwanger ABC

A - B - E - H - I - J - K - M - O - P - R - S - V - W - Z

Aambeien
Aambeien zijn gezwollen bloedvaatjes aan de buiten- of binnenkant van de anus. Ze kunnen behoorlijk pijnlijk zijn en hinderlijk jeuken. Aambeien ontstaan vaak doordat de wanden van de bloedvaatjes minder stevig zijn onder invloed van hormonen en er sprake kan zijn van harde ontlasting. Soms gaan de aambeien bloeden wanneer er flink geperst wordt tijdens de ontlasting.
Tips: vezelrijke voeding eten (zoals fruit en groente, muesli), per dag twee liter vocht te drinken, voldoende bewegen. Met deze maatregelen blijft de ontlasting vaak wat zachter en komt het iets frequenter.
Mochten de aambeien toch zijn ontstaan en heb je er last van, wend je dan tot je huisarts of apotheek voor een zalf.

Alcohol
Wanneer je zwanger bent (én ook wanneer je zwanger wilt worden) is het het veiligst om helemaal geen alcohol te drinken. Recent onderzoek wijst namelijk uit dat elk gebruik van alcohol in de zwangerschap negatieve gevolgen kan hebben. Zo blijkt bij dagelijks gebruik van één glas alcohol het risico op een miskraam en vroeggeboorte verhoogd. Ook kan het de psychomotorische ontwikkeling nadelig beïnvloeden. Bij twee tot zes glazen per dag loopt het kind meer risico om later een alcoholverslaving te ontwikkelen. Wordt er nog meer gedronken dan kan dit leiden tot ernstige aangeboren afwijkingen. Ook een incidentele uitschieter op bijvoorbeeld een feestje heeft negatieve gevolgen.

Angstgevoelens
Het is normaal dat je tijdens je zwangerschap niet enkel geniet maar je ook af en toe zorgen maakt. Deze zorgen kunnen heel divers zijn. Zo kan het zijn dat je bang bent voor een miskraam of een vroeggeboorte, je je zorgen maakt over de gezondheid van je kind, je bang bent voor de bevalling, je je zorgen maakt over de kraamtijd en de verantwoordelijkheid, etc. Deze gevoelens kunnen worden veroorzaakt door hormonen, eerdere ervaringen en verhalen van anderen. Het kan zich uiten in piekeren maar ook bijvoorbeeld in nachtmerries.
Vertel je verloskundige wanneer je hier last van hebt. Zij kan je het een en ander uitleggen en je hopelijk enigszins geruststellen.

Bandenpijn
Bandenpijn voelt als een stekende pijn vooral aan de zijkant van de buik en in de buurt van je liezen. De pijn ontstaat doordat de banden die de baarmoeder dragen uitrekken. Deze pijn kan de hele zwangerschap en ook in de kraamweek voorkomen. Probeer plotselinge bewegingen te vermijden. Eventueel kan een doek of een speciale band om je buik verlichting geven. Dit zorgt voor extra steun.

Bekkenklachten
Bekkenklachten ontstaan door verweking van de verbindingen tussen de bekkenbeenderen onder invloed van hormonen. Meestal begint dit proces rond twintig weken zwangerschap. Ook spelen de belasting van de groter en zwaarder wordende baarmoeder een rol bij het ontstaan van de klachten. De verweking van de verbindingen is een normaal proces en treedt bij iedere zwangere op. Het is nodig om extra ruimte te creëren in het bekken op het moment van de bevalling. Waarom de ene vrouw pijn heeft van deze veranderingen en de andere niet, is moeilijk te zeggen.

Het is van belang een evenwicht te vinden tussen rust en activiteit. Beweging is nodig om spieren op sterkte te houden en spierzwakte te voorkomen. Rust kan van belang zijn om banden en kapsels te sparen en zo verergering van klachten te voorkomen. Voor bekkenpijnklachten bestaan geen ‘wondermedicijnen'. Het zijn klachten waarbij acceptatie en tijd om ermee te leren omgaan belangrijk zijn.

Een paar tips bij specifieke handelingen:
Staan: Langdurig staan op een plaats is vaak een probleem. Vaak is de beste oplossing het staan te vermijden door te gaan zitten of te gaan lopen.
Trappenlopen: Als trappenlopen problemen oplevert, probeer dan eens zittend de trap af te gaan. Ook kun je iedere keer dezelfde voet bijtrekken per trede. Achteruit de trap op en af is een andere oplossing.
Liggen en slapen: Als je 's nachts last hebt, kun je een kussen tussen je knieën en enkels leggen. Zijligging is vaak een plezierige houding.
In en uit bed komen: Bij het uit bed komen kun je het beste proberen op je zij te rollen met je knieën tegen elkaar aan. Als je dan je voeten buiten het bed steekt, kun je jezelf daarna met je armen opduwen tot je zit, en vervolgens opstaan.
Aan- en uitkleden: Instapschoenen kunnen veel ongemakkelijke bewegingen besparen, evenals zittend aan- en uitkleden.
Seksualiteit: Probeer bij gemeenschap een houding te vinden waarbij je je benen niet extreem spreidt. Zijligging blijkt vaak een plezierige houding.
Keukenwerkzaamheden: Zitten op een kruk met wieltjes is minder belastend dan de hele tijd opstaan en gaan zitten. Duw de kruk wel naar achteren met je voeten, maar probeer niet al zittend op deze manier de kruk naar voren te halen.
Autorijden: Bij het instappen kun je een plastic zak op de stoel leggen. Je gaat hierop zitten met je knieën bij elkaar en al draaiend, met het plastic op de stoel, haal je je benen naar binnen. Om onder het rijden niet van de stoel te glijden, moet je de plastic zak wel verwijderen. Bij het rijden kunnen snelle bewegingen van de voet (remmen) pijnlijk of onmogelijk zijn.
Veel vrouwen met klachten over bekkenpijn of instabiliteit zijn bang voor verergering van de pijn door de bevalling. Deze angst is goed te begrijpen, maar doorgaans niet terecht. Het proces van verweking van de bekkenverbindingen is immers al tijdens de zwangerschap opgetreden.
Heb je last van bekkenklachten, laat het je verloskundige dan weten. Zij kan je advies geven en indien nodig informatie geven over doorverwijzing naar fysiotherapie, caesartherapie of mensendieck.

Erkennen
Als je niet getrouwd bent, kan de vader het kind erkennen door het vaderschap te laten registreren bij de Burgelijke Stand in het stadhuis.
Je kan dan ook vaststellen welke achternaam het kind bij de geboorte gaat krijgen.

Het is verstandig om voor 24 weken zwangerschap de erkenning te regelen.
Het opmaken een akte van erkenning van een ongeboren kind moet bij iedere zwangerschap opnieuw gebeuren.
De regeling van het gezag loopt via het kantongerecht, dit regel je na de geboorte.

Voor meer informatie:
www.hoorn.nl
Afd. Burgerzaken
Stadhuis
Nieuwe Steen 1
1625 HV Hoorn
Telefoon 0229 252035
Openingstijden balie: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 15.00 uur (woensdag tot 16.00 uur)
donderdag van 18.00 - 20.00 uur.

Haarverf
Tijdens de zwangerschap kan haarverf veilig gebruikt worden als je nauwkeurig de gebruiksaanwijzing volgt.

Harde buiken
Vanaf twintig weken zwangerschap komt het voor dat de baarmoeder soms hard aanvoelt. Dit komt doordat spiercellen in de baarmoeder samentrekken. Dit is een normaal proces. De harde buiken zijn in principe pijnloos en komen onregelmatig voor.
In de laatste weken van de zwangerschap kunnen harde buiken iets vaker voorkomen; de baarmoeder bereidt zich op die manier voor op de bevalling.
Wanneer je veel harde buiken hebt, meldt dit dan aan de verloskundige. Soms is het namelijk een teken dat je wat rustiger aan moet gaan doen.

Infecties en kinderziektes
Een aantal infectieziekten vormt een specifiek risico voor de zwangere vrouw, het ongeboren kind of de pasgeborene. Een paar eenvoudige leefregels helpen om infecties te voorkomen. Infectieziekten worden veroorzaakt door een bacterie, virus, parasiet of schimmel. De ziekteverwekker wordt overgedragen via bijvoorbeeld handcontact, hoesten, voedsel, seks of dieren. Niet alle infecties zijn te voorkomen en niet alle infecties zijn gevaarlijk. Een verkoudheid kan bijvoorbeeld geen kwaad. Maar sommige infecties kunnen wel ernstige gevolgen hebben tijdens de zwangerschap.

Er is ook een aantal kinderziektes dat een gevaar vormt voor het ongeboren kind, waaronder rodehond, mazelen, waterpokken en de vijfde ziekte (vlekjesziekten). Het is verstandig om na te gaan of je tegen deze ziekten gevaccineerd bent of dat je de ziekte al hebt doorgemaakt. In die gevallen ben je beschermd. Als een zwangere vrouw veel in contact komt met kinderen tijdens de zwangerschap (bijvoorbeeld vanwege het werk) kan zij laten testen of zij de kinderziektes al heeft doorgemaakt en of zij beschermd is.

De infectieziekten en kinderziektes die (mogelijk) invloed hebben op de zwangere vrouw, het ongeboren vrucht of de pasgeborene zijn te vinden op de website van het RIVM:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/Z/Zwangerschap_en_infectieziekten

Jeuk
Bij enkele zwangeren treedt jeuk op in de laatste weken van de zwangerschap. De jeuk verdwijnt snel weer na de bevalling. Het is dus vaak onschuldig maar wel een vervelende klacht. Probeer zo min mogelijk te krabben, wees voorzichtig met parfum, zeep en wasverzachter en gebruik eventueel wat mentholgel of poeder voor de jeukende plekker.
Soms duidt de jeuk op een aandoening aan de lever en/of galwegen, welke is ontstaan door de zwangerschap. Hierbij uit de jeuk zich met name op de handpalmen en/of voetzolen. Raadpleeg daarom bij twijfel altijd uw verloskundige.

Kraamzorg
De hulp van een kraamverzorgster tijdens de bevalling en de kraamtijd is onmisbaar. Zij geeft vader en moeder bruikbare en belangrijke informatie over de kraamtijd en voert controles bij moeder en kind uit. Bij problemen informeert ze de verloskundige.
Het is belangrijk kraamzorg op tijd te regelen. Dit betekent voor 17 weken zwangerschap.
Bel eerst je verzekering om te vertellen dat je zwanger bent en te vragen bij welke kraamzorgbureaus je terecht kunt voor de kraamzorg (dit kan namelijk per verzekeraar verschillen). Meld je daarna aan bij een van de bureaus.

Kramp
Kramp in de benen is een bekende klacht in de zwangerschap. Met name ’s nachts schrikken zwangeren, en hun partner, hierdoor wakker. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte bloedcirculatie en/of kou.
Laat je partner tijdens de kramp je tenen richting je knie duwen en strek je been. Hierna is het lekker de plaats waar de kramp heeft gezeten even te masseren. Verder kun je letten op voldoende vocht drinken, voldoende calciumgebruik (zuivelproducten) en eventueel magnesiumsuppletie (magnesiumtabletjes of multivitamine voor zwangere vrouwen).

Maagzuur
Doordat in de zwangerschap de kringspier tussen de slokdarm en de maag verslapt, komt er soms maagsap in de slokdarm. Met name bij liggen en bukken gebeurt dit. Dit geeft een naar, branderig gevoel met soms misselijkheid tot gevolg. Meestal neemt het toe naarmate de zwangerschap vordert omdat de buik steeds voller wordt en de maag hierdoor steeds meer in de verdrukking komt. Soms nemen de klachten af op het moment dat het kindje ingedaald is.
Tips: eet geen vet voedsel of pittig gekruid voedsel, drink weinig koffie, drink geen alcohol, drink weinig sinaasappelsap, gebruik een extra hoofdkussen ’s nachts of breng het hoofdeinde van je bed omhoog. Je kunt melk, vla of rauwe amandelen gebruiken om tijdelijk minder last van het maagzuur te hebben. Er zijn ook drankjes en tabletten tegen brandend maagzuur welke veilig in de zwangerschap gebruikt kunnen worden. Vraag ernaar bij de verloskundige, de apotheek of de huisarts.

Medicatie
Wees voorzichtig met medicijnen. Gebruik geen medicijnen als het niet echt nodig is. Probeer eerst onschuldige methoden (bijvoorbeeld een warme kruik bij buikpijn, een frisse neus halen en voldoende water drinken bij hoofdpijn, ’s middags een uurtje rusten bij vermoeidheid, etc.). Wend je anders tot je huisarts, vertel dat je zwanger bent en gebruik enkel de middelen die hij of zij voorschrijft. Vergeet niet ook bij de apotheek door te geven dat je zwanger bent.

Misselijkheid en braken
Onder invloed van hormonen tijdens de zwangerschap kun je je als zwangere misselijk voelen. Met name ochtendmisselijkheid is bekend. Omdat dit erg vroeg in de zwangerschap optreedt is het ook vaak een teken waaraan vrouwen merken dat ze zwanger zijn. Meestal neemt de misselijkheid na de derde maand van de zwangerschap weer af.
Tips bij misselijkheid: eet ’s morgens voor het opstaan iets (laat je partner een licht ontbijtje op bed brengen of leg ’s avonds al iets klaar), eet over de gehele dag meerdere kleine hapjes in plaats van een grote maaltijd en vermijd vet eten en sterk gekruid eten.
Sommige vrouwen braken ook bij de misselijkheid. Dit is normaal. Wanneer echter alles wat gegeten en gedronken wordt weer uitgebraakt wordt dan is het geen normale situatie meer. Wend je in dit geval tot je huisarts of tot je verloskundige.

Obstipatie
Obstipatie wordt ook wel verstopping genoemd. Het betekent dat je minder vaak naar het toilet gaat voor de ontlasting of dat je wel drang hebt maar het niet lukt omdat de ontlasting bijvoorbeeld erg hard is. Het ontstaat doordat hormonen in de zwangerschap de darmen wat langzamer laten werken.
Het is verstandig vezelrijke voeding te eten (zoals fruit en groentes), per dag twee liter vocht te drinken en voldoende te bewegen. Met deze maatregelen blijft de ontlasting vaak wat zachter en komt het iets frequenter. Blijft de ontlasting hard ondanks het opvolgen van de voedingsadviezen, meldt dit dan aan je verloskundige.

Pigmentatie
In de zwangerschap komt er meer hormoon vrij welke de pigmentatie laat toenemen. Dit is het best te zien aan de donkere streep die zichtbaar wordt tussen je navel en je schaambeen. Ook worden de tepels donkerder en kunnen er vlekken ontstaan in het gezicht, ter hoogte van littekens en op plaatsen waar knellende kleding heeft gezeten. Het kan, door de vlekken in je gezicht, net lijken alsof je een masker op hebt; dit wordt een zwangerschapsmasker genoemd. De vlekken worden erger in de zon en onder de zonnebank dus let hiermee op (smeer je in met een sunblocker of draag een petje).

Reizen
Wilt u op vakantie? Tussen 16 en 32 weken is de beste tijd hiervoor. Denk heel goed na waar u naar toe gaat. Is de reis niet te ver? Heeft u inentingen nodig? Is het niet te warm of te hoog? Hoe is de medische zorg in het land? Bedenk dat er altijd een kans is dat u te vroeg bevalt. En dan?
Ga je vliegen, informeer dan bij de vliegtuigmaatschappij tot hoeveel weken je mag vliegen, dit kan per maatschappij erg verschillen. Probeer in het gangpad regelmatig wat heen en weer te lopen. U heeft beslist een zwangerschapsverklaring of "fit to fly" verklaring van ons nodig voor u vertrekt. Zorg tevens dat je een kopie van je zwangerschapskaart bij je hebt en informeer voor je reis of je goed verzekerd bent voor obstetrische hulp in het buitenland.
Reis je met de auto, stop dan elke twee uur even en loop een stukje. Draag de driepuntsgordel.
Let in het buitenland op met (vreemd) eten. Is de kaas bijvoorbeeld niet van rauwe melk gemaakt en is het hygiënisch.
In de wintermaanden krijgen we veel vragen over skiën. Je mag gewoon skiën en ook de hoogte van het skioord levert geen problemen voor jou of je kind op. Let er wel op dat je soms wat instabieler bent wanneer je zwanger bent, neem niet teveel risico en let op andere skiërs/snowboarders.

Rugpijn
Door het groter en zwaarder worden van de buik kan er rugpijn ontstaan. Meestal wordt dit laag in de rug gevoeld. Het is beter rugpijn proberen te voorkomen in plaats van te genezen. Enkele tips: Zet het staan je voeten recht onder je heupen, je knieën buig je licht en je bekken zet je in middenstand (je voelt zelf wat de middenstand is door eens naar voren te kantelen en eens naar achteren te kantelen), probeer zo min mogelijk te bukken; buig in plaats daarvan door je knieën wanneer je iets opraapt, draag geen zware dingen meer (boodschappentas met wieltjes / zet een ouder kindje vaker in de kinderwagen).

Sauna
Naar de sauna gaan is niet verstandig in het begin van je zwangerschap. Juist in de periode dat de organen worden aangelegd zijn grote temperatuurswisselingen niet goed.

Slecht slapen
Met name de laatste weken van de zwangerschap slapen zwangeren vaak slecht. Dit komt door het vaak moeten plassen, niet meer lekker kunnen liggen of niet in slaap kunnen komen.
Drink ’s avonds niet al te veel zodat je iets minder vaak naar het toilet moet. Probeer met behulp van een kussentje tussen je benen, onder je buik of in je rug een zo prettig mogelijke houding te vinden. Elke slaaphouding is prima zolang jij je er goed bij voelt. Heb je last van niet in slaap kunnen komen, probeer dan voor het slapen gaan iets ontspannends te doen. Ga in een warm bad, drink warme melk, loop een klein rondje buiten, lees een ontspannend boek, vrij met elkaar. Ondanks al deze tips kan het slapen een probleem blijven. Probeer in dat geval overdag nog even te gaan liggen.

Spataderen
Spataderen kunnen ontstaan of, wanneer je ze al hebt, verergeren in de zwangerschap. Dit komt doordat de wanden van de vaten wat slapper zijn door de hormonen en er een verhoogde druk in de vaten is door vertraagde afvoer van bloed. Spataderen kunnen pijn doen en je benen kunnen zwaar aanvoelen.
Spataderen kunnen niet enkel in de benen maar ook in de schaamlippen optreden. Ook hier zijn ze pijnlijk en geven ze een zwaar gevoel.
Tips: probeer niet met je benen over elkaar te zitten (dit geeft nog meer druk in de benen en de schaamlippen), probeer tijdens een rustmoment op de dag de benen hoog te leggen, vermijd langdurig staan, wandel regelmatig een stukje om de bloedcirculatie te bevorderen, maak af en toe draaiende bewegingen met je voeten, draag geen hoge hakken en doe het voeteneinde van je bed wat hoger. Verder kun je speciale kousen of panty’s dragen die steun aan je benen geven. Gebruik deze enkel na overleg met je huisarts.
Helaas verdwijnen spataderen niet helemaal na de bevalling.

Sport
Als zwangere kun je gewoon blijven sporten, welke sport je ook beoefend (enkel sporten met een groot risico op vallen raden we af). Belangrijk is om naar je eigen lichaam te luisteren en geen records te willen breken.
Begin niet met een nieuwe sport tijdens je zwangerschap omdat je niet zo goed weet hoe je hier lichamelijk op reageert.
Denk erom dat je veel water drinkt tijdens het sporten.

Striae/striemen
Door de groei van de buik en de borsten kunnen de vezels in de huid soms scheuren. Dit wordt zichtbaar als paarse/roze lijnen op je buik/borsten. Deze lijnen worden striae of striemen genoemd. Het is niet pijnlijk en niet gevaarlijk. Sommige vrouwen ervaren wel jeuk ter hoogte van de striae.
Niet iedere zwangere krijgt striae. Sommige zwangeren smeren een speciale striaecreme op hun buik en borsten. Helaas is niet bewezen dat dit werkt. Mochten de striae jeuken dan kun je mentholpoeder of mentholgel op de striae strooien/smeren.
Na de bevalling zullen de paarse/roze lijntjes langzaam in witte/parelmoerkleurige lijntjes veranderen. Ze gaan helaas dus niet meer helemaal weg.

Vaginale afscheiding
Tijdens de zwangerschap is er meer vaginale afscheiding. Deze afscheiding is helder van kleur en ruikt niet. De laatste weken van de zwangerschap kan deze afscheiding dunner/waterig worden. Een enkele keer geeft dit wel eens verwarring omdat dit ook vruchtwater zou kunnen zijn. Vruchtwater heeft echter een typische zoete geur en kan witte vlokjes bevatten wat het onderscheid makkelijker maakt.
Wanneer de afscheiding stinkt, een kleur heeft (bijvoorbeeld geel of groen), bloed bevat, irritatie of jeuk geeft, meld dit dan aan je verloskundige of je huisarts. Er kan dan sprake zijn van een bacteriële- of schimmelinfectie welke behandeld moet worden.

Vermoeidheid
De eerste weken van je zwangerschap kun je erg moe zijn. Dit wordt veroorzaakt omdat er veel energie noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het kind en alle aanpassingen in het lichaam. Probeer zoveel mogelijk toe te geven aan de vermoeidheid; doe het wat rustiger aan, ga op tijd naar bed en probeer eens tussen de middag of direct na je werk even een uurtje te slapen.
Meestal is de vermoeidheid rond twintig weken zwangerschap weer verdwenen. Sommige vrouwen voelen zich dan zelf beter dan ooit. De laatste weken van de zwangerschap neemt de vermoeidheid meestal weer toe. Dit komt doordat de dagelijkse bezigheden je meer energie kosten in verband met de zware buik en doordat je ’s nachts slechter slaapt. Dit is normaal. Probeer ook nu weer rustig aan te doen en overdag een uurtje te slapen.

Vrijen
Gemeenschap tijdens de zwangerschap is niet schadelijk of gevaarlijk. Je mag dus gewoon vrijen tijdens de zwangerschap. Het kan echter wel zo zijn dat jij of je partner tijdens de zwangerschap minder zin hebt om te vrijen. Dit kan met angst te maken hebben, met jezelf onaantrekkelijk vinden, door het niet kunnen vinden van een prettige houding of door een veranderde hormoonhuishouding. Maak dit in ieder geval bespreekbaar met de ander zodat jullie een oplossing kunnen vinden en er begrip en respect blijft bestaan. Het kan echter ook zo zijn dat je juist meer zin in seks hebt door de hormonen en door de toegenomen doorbloeding van de geslachtsorganen.
Na de gemeenschap kun je als zwangere wat harde buiken krijgen; dit is normaal. Wanneer dit niet vanzelf afzakt, kun je een warm bad of warme douche nemen of een warme kruik op je buik leggen. Soms verlies een paar druppeltjes bloed na het vrijen door kleine bloedinkjes aan de baarmoedermond. Ook dit is normaal tijdens de zwangerschap en kan geen kwaad.

Vocht vasthouden
Het is normaal dat je in de zwangerschap last krijgt van dikke vingers en voeten; je houdt meer vocht vast. Met name in warme zomermaanden komt dit vaak voor. Belangrijk is goed te blijven drinken en voeten regelmatig even hoog te leggen zodat het vocht weer wat uit de benen kan zakken. Doe op tijd je ringen af zodat die niet vast gaan zitten. Na de bevalling zal het vocht langzaam weer verdwijnen.
Soms is vocht vasthouden een teken van een hoge bloeddruk. Vaak gaat het dan gepaard met andere klachten zoals hoofdpijn, sterretjes zien, je niet lekker voelen. Wanneer je hier last van hebt, meldt dit je verloskundige dan direct. Zij controleert dan je bloeddruk en je urine.

Weekmakers
Als je zwanger bent kan je er zelf voor zorgen om zo min mogelijk (of om bij sommige stoffen helemaal niet) in aanraking te komen met hormoonverstorende stoffen. Zoals DEHP, een weekmaker (ftalaat) die onder meer wordt gebruikt in plastic, behang, meubels, kleding, speelgoed en in cosmeticaproducten. Blootstelling aan DEHP kan mogelijk invloed hebben op de mannelijke geslachtshormonen en zo schade veroorzaken aan de testikels. Blootstelling tijdens de zwangerschap zou de ontwikkeling van de testes en de spermaproductie negatief kunnen beïnvloeden. Omdat het effect na blootstelling tijdens de kinderjaren waarschijnlijk niet omkeerbaar is, en blootstelling bij een kind veel hoger is dan bij een volwassene, moeten vooral risico’s bij het kind worden voorkomen. Bij een gemiddelde blootstelling aan DEHP is een gezondheidseffect onwaarschijnlijk. Echter, bij hogere concentraties DEHP in huisstof kan een gezondheidseffect niet worden uitgesloten.

Onderstaande lijst geeft inzicht waarin hormoon verstorende stoffen (DEHP) allemaal verwerkt worden. Beperk of vermijd de blootstelling aan:


Chemische stoffen van veel producten die wij in huis hebben (denk aan verf, elektrische apparaten, nieuwe meubels, nieuwe vloeren et cetera) komen vrij en belanden in de lucht en het stof. Zo kunnen deze stoffen in ons lichaam worden opgenomen. Daarom is het belangrijk om:

 

Zonnebank
Bij gebruik van de zonnebank is het belangrijk om te weten dat er onder invloed van het zonlicht (van de echte zon én de zonnebank) extra pigment gevormd kan worden nu je zwanger bent. Je kunt dan een 'zwangerschapsmasker' krijgen. Dit is een verkleuring in het gezicht die pas een paar maanden na de bevalling weer verdwijnt. Je kunt dit voorkomen door jezelf goed in te smeren met een zonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor.

Zwangerschapscursus
Er worden diverse zwangerschapscursussen gegeven in Hoorn en omgeving. Een zwangerschapscursus is geen verplichting maar wel een aanbeveling. Er wordt tijdens de diverse cursussen namelijk een hele hoop informatie gegeven over zwangerschap en kraamtijd, je bereidt je voor op de bevalling en je doet vaak leuke contacten met andere zwangeren op. De meeste cursussen beginnen na 25 weken zwangerschap. Meld je tijdig aan.
In de rubriek extra vind je een hele lijst met cursusadressen.

Zwangerschapsverlof
In Nederland heb je recht op 16 weken zwangerschapsverlof. Je moet minimaal tien weken na de bevalling verlof opnemen. Dit betekent dat je zes weken voor de uitgerekende datum je zwangerschapsverlof in kunt laten gaan. Minder kan ook.
Regel je zwangerschapsverlof minimaal drie weken voor de datum dat je je verlof in wilt laten gaan. Neem een zwangerschapsverklaring mee wanneer je je verlof regelt. De zwangerschapsverklaring kunnen wij voor je schrijven.
Voor meer informatie kun je terecht op www.minszw.nl of verlofregelingen.szw.nl

 


Naar de KNOV website